فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

تاسیس رسمی قطب علمی «فقه تمدنی» و «عرفان تمدنی» در شرق کشور

فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

تاسیس رسمی قطب علمی «فقه تمدنی» و «عرفان تمدنی» در شرق کشور

فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

واحد فصلنامه موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، فعالیت خود را از سال 1432 ه.ق، (1390 ه.ش) با انتشار اولین شماره فصلنامه تخصصی آغاز نمود. این فصلنامه که تا بحال 11شماره و یک ویژه نامه از آن به چاپ رسیده است هم اکنون برای مخاطبین خود در شهرهای مختلف کشور از جمله: قم، تهران، اصفهان، مشهد، سرخس، تربت حیدریه و.... ارسال می‌گردد.
با توجه به اهداف ده ساله موسسه مطالعات راهبردی که توسط مدیریت محترم طراحی گردیده، واحد فصلنامه موسسه با موضوعات سبک زندگی اسلامی، آینده پژوهی، تمدن اسلامی،طبقه بندی علوم و ویژه نامه زندگی علامه طهرانی رحمةالله علیه، منتشر گردیده است.

خدمت به والدین

يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۴۰ ب.ظ


خدمت به والدین

خدمت به پدر و مادر و به‌ویژه مادر در سلوک تأثیری شگرف دارد. فرزند با هرچه در اختیار دارد، مال پدر و مادر است. در روایت است:

«أَنْتَ وَ مَالُکَ لِأَبِیک» [۱]؛ «تو و دارایی‌ات متعلق به پدرت هستید».

به یاد دارم که اشخاص پس از اتصال به محضر استاد چنان در خدمت به والدین می‌کوشیدند که آنان از این تغییر رفتار، می‌فهمیدند در زندگی فرزندشان اتفاقی رخ داده است و این نبود مگر به خاطر تأکید فراوان استاد بر رعایت حق پدر و مادر. می‌فرمود:

«در بوسیدن دست پدر برکتی وجود دارد که در جای دیگر نیست».

در میان شاگردان عارف کامل مرحوم ملاحسینقلی همدانی، برترین شاگرد را مرحوم سید احمد کربلایی می‌دانستند و می‌فرمودند:

«من از شخصیت این مرد در شگفتم»

و بعد تأکید می‌فرمودند که ایشان سال‌ها در خدمت به مادر خود کوشیده است. استاد در تمام مدت اقامت خود در عراق جز در اواخر از نجف پیاده به کربلا نمی‌رفتند، زیرا احساس می‌کردند مادرشان مضطرب می‌شود [۲]. نیز، در آثارشان به داستان عجیب مردی اشاره می‌کنند که به خاطر مادرش حتی ازدواج نکرد و در خدمت مادر بود و در یک مورد صبر و تحمل در برابر جفای مادر، باب مکاشفات برایش باز شد [۳].

چند نکته

۱. خدمت به والدین نباید همراه با منّت باشد، اگر پدر و مادر احساس کوچک‌ترین منتی کنند، اجر فرزند ضایع می‌شود.

۲. فرزند باید به گونه‌ای با والدین برخورد کند که آنها با جرأت به او امر و نهی کنند و نه اینکه متواضعانه از او تقاضا کنند. شأن والدین نسبت به فرزند به مراتب بالاتر از شأن مولی نسبت به نوکر است. مولی از عبد می‌خواهد و تقاضا نمی‌کند.

۳. اگر والدین فرزند را به خلاف شرع دعوت کردند، مثلاً از دخترشان خواستند بی‌حجاب از خانه بیرون رود، اطاعت آنها جایز نیست. در روایت است:

«لَا طَاعَۀ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیۀ الْخَالِقِ» [۴]؛ «هیچ‌گونه فرمانبری از هیچ مخلوقی درآنجا که پای نافرمانی خالق در کار است، روا نیست».

البته، در همین مورد هم فرزند نباید با آنان برخورد تند داشته باشد.

۴. اگر پدر یا مادر افزون بر پدر و مادر بودن از کسانی هستند که در دین مورد احترام‌اند، مثلاً سالک راه خدایند، یا عالم دین‌اند، یا مجاهد در راه حق‌اند، ضرورت احترامشان دوچندان می‌گردد.

۵. در روایات پدر همسر و استاد دانش در حکم پدر دانسته شده و بر احترامشان تأکید شده است.

نیز در روایات پسر بزرگتر به منزلۀ پدر دانسته شده است. این مطلب تعهدی دو طرفه ایجاد می‌کند. پسر بزرگ پدری کند و دیگر فرزندان احترامی بیشتر به او بنهند.


۱. کافی، ج۵، ص۱۳۵.

۲. روح مجرد، ص۲۲.

۳. نور ملکوت قرآن، ج۱، ص۱۴۱.

۴. وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۱۵۷.

نویسنده: آیةالله حاج شیخ علی رضائی

منبع: کتاب سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی) ، صفحه ۳۲۲ تا ۳۲۴

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۳
فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

احترام به پدر و مادر

خدمت به والدین

نظرات (۲)

نیکی به پدرومادر از بزرگترین واجبات است . 
سپاس.
۲۴ آبان ۹۵ ، ۱۸:۲۶ ❤منتـــظر المهدی 313❤
+++عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی